Header Photo

Header Photo
(κάνοντας κλικ στην εικόνα θα οδηγηθείτε στο site μου ... )

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

ΠΕΡΙ ΦΗΜΗΣ ...

ΜΕΡΟΣ ΙΙ ...
Στη συνέχεια, (του προηγουμένου "ΠΕΡΙ ΦΗΜΗΣ ...)και έχοντας συμβουλευτεί το διαγνωστικό μας εγχειρίδιο, γνωρίζουμε ήδη πως υποφέρετε από μια μεγαλοπρεπή αίσθηση της σημαντικότητάς σας (υπεροψία), και πως διακατέχεστε από φαντασιώσεις απεριόριστης επιτυχίας. Επίσης, είμαστε βέβαιοι πως, λόγω της κατάστασής σας, πραγματικές και αποδεδειγμένες διαπιστώσεις, (όπως, φήμη στην καλλιτεχνική φωτογραφία δεν υπάρχει, αλλά και πως η διάρκειά της είναι ασήμαντη ακόμη και στην, προς εσωτερική κατανάλωση, μικρή εκδοχή της), δεν πρόκειται να συμβάλλουν στην αποτροπή σας.
Έτσι λοιπόν, ήρθε η ώρα να περάσουμε σε ορισμένα πρακτικά θέματα και συμβουλές, τα οποία ελπίζω να σας βοηθήσουν στην πορεία σας προς μια βραχύβια και αμελητέα επιτυχία.
Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να καταλάβετε πως το τι ή ποιόν φωτογραφίζετε είναι πολύ πιο σημαντικό από το πόσο καλά το φωτογραφίζετε. Ένα από τα σπουδαία διδάγματα της φωτογραφικής ιστορίας, είναι ότι ο αριθμός των θεμάτων, τα οποία συγκινούν σε μεγάλο βαθμό το ευρύ κοινό και ταυτόχρονα άπτονται του πολιτισμού γενικώς, είναι πολύ περιορισμένος. Αυτά είναι: α) πορτρέτα ηθοποιών, β) γυναικεία γυμνά, και γ) αισθησιακά γυμνά ηθοποιών θηλυκού γένους, αν και όχι απαραίτητα με αυτήν τη σειρά. Ο ανερχόμενος διάσημος φωτογράφος, καλά θα κάνει να το λάβει σοβαρά υπόψη του. Οφείλω να είμαι ειλικρινής απέναντί σας, όσο κι αν αυτό μπορεί να πληγώσει τα λεπτά συναισθήματά σας και να υπονομεύσει την ανάγκη σας για θαυμασμό. Οι “καλλιτεχνίζουσες” φλου-αρτιστίκ φωτογραφίες σας, με μια πλαστική Diana ή Holga, και η προσκόλληση σας σ’ αυτό το στυλ, δεν πρόκειται να σας βοηθήσει. Ούτε, επίσης και τα μελετημένα, αστικά ή φυσικά, έγχρωμα ή ασπρόμαυρα τοπία σας, με μια view camera. Αυτό που είναι σημαντικό για να γίνετε διάσημοι είναι ένα: το θέμα, το θέμα, το θέμα. Με αυτήν τη σειρά.
Ένα από τα καλύτερα θέματα είναι άνθρωποι που είναι ήδη διάσημοι, γιατί με αυτόν τον τρόπο δανείζεστε τη φήμη τους προκειμένου να αυξηθεί η δική σας. Δείτε, π.χ. την Annie Leibowitz, η οποία έχει και το επιπλέον χάρισμα να πείθει διασημότητες να κάνουν ανόητα πράγματα μπροστά στη φωτογραφική μηχανή, όπως το να βγάζουν τα ρούχα τους.
Μια εναλλακτική τακτική, είναι να γίνετε αυτό που πρώτος ένας ονειροπόλος, ο Fellini,, είχε ονομάσει "paparazzo". Βεβαίως, αυτό ενέχει τον κίνδυνο του παράλογου ξυλοδαρμού σας από ανθρώπους που είναι πραγματικά διάσημοι.
Το επόμενο θέμα, που θα σας οδηγήσει σε σίγουρη επιτυχία, είναι οτιδήποτε θεωρείται  ενοχλητικό από όλους εκείνους τους εκνευριστικούς πουριτανούς, οι οποίοι νομίζουν πως η λίμπιντο είναι είδος υγιεινής, ιταλικού design. Όσο πιο εξωφρενικές είναι οι εικόνες σας – μη συμβατικό σεξ, πτώματα και γενικώς νεκρά πράγματα ή τερατογεννέσεις, κατά προτίμηση τα τρία –  τόσο το καλύτερο. Ο σκοπός εδώ, είναι να πετύχετε τον αφορισμό σας από την εκκλησία, να σας αποκηρύξει το εκπαιδευτικό σύστημα ή, ακόμη καλύτερα, να σας χαρακτηρίσει κάποιος βουλευτής διαφθορέα του κοινού αισθήματος περί ηθικής και πνευματικό εχθρό της νεολαίας. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι ο Joel-Peter Witkin είναι ένας επιτυχημένος καλλιτέχνης. Οι εικόνες του βρίθουν από κομμένα κεφάλια, ερμαφρόδιτα, πτώματα και μεγάλα στήθη, και είναι τόσο προσβλητικές όσο και ασυναγώνιστες. Αυτό ας σας γίνει μάθημα!
Μετά το σεξ, η θρησκεία αποτελεί ένα καλό θέμα. Χρησιμοποιήστε ειρωνεία, ή θίξτε τομείς όπως πλούτος, ερωτισμός, υποκρισία ή οτιδήποτε παρόμοιο. Εάν γίνει αντιληπτό πως αμφισβητείτε την χριστιανική πίστη και τα εκκλησιαστικά ήθη, θα προκληθεί διαδήλωση για την επανίδρυση της Ιεράς Εξέτασης. Τα δε ευγενή πλήθη θα αφρίζουν στη σκέψη των βασανιστηρίων που θα σας επιβληθούν. Το παράδειγμα προς μίμηση εδώ, είναι ο Andres Serrano, ο οποίος ήταν φωτογραφικά ανύπαρκτος, μέχρις ότου προσέβαλε με έξυπνο τρόπο τους φανατικούς πουριτανούς αμερικάνους, φωτογραφίζοντας έναν εσταυρωμένο μέσα σ’ ένα βάζο με τα ούρα του, απ’ ότι λέει. (Αν και, μεταξύ μας, το κίτρινο υγρό θα μπορούσε κάλλιστα να είναι lucozade ή οτιδήποτε άλλο). Βεβαίως και έγινε διάσημος! Για λίγο
Εάν δεν έχετε πρόσβαση σε διάσημα πρόσωπα, παράξενους τύπους, εκκεντρικές προσωπικότητες ή τη Lady Gaga (συχνά το ίδιο άτομο), τότε θα πρέπει να καλλιεργήσετε μια σχέση με κάποιον ισχυρό πάτρωνα, ο οποίος, λόγω της θέσης του, θα μπορέσει να προωθήσει την φωτογραφική σας καριέρα. Μια φορά κι έναν καιρό, οι φωτογραφικοί πάτρωνες ήταν και οι ίδιοι φωτογράφοι ή, τουλάχιστον, γνώριζαν πολύ καλά τον τομέα της καλλιτεχνικής φωτογραφίας, πράγμα που δεν επέτρεπε στον οποιονδήποτε ανακήρυττε εαυτόν καλλιτέχνη και μπορούσε να έχει μια φωτογραφική μηχανή, να παρεισφρήσει. Επί παραδείγματι, όταν ο John Szarkowski ήταν αρχι-πάτρωνας στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (το γνωστό ΜΟΜΑ), μπορούσε να συμβάλλει σε εκπληκτικό βαθμό στην φήμη ενός φωτογράφου, απλώς σφραγίζοντας τον ως “Εγκεκριμένο από το ΜΟΜΑ”. Κάποιοι κακοπροαίρετοι, θα μπορούσαν να πουν πως αυτό συνέβαλλε στην δημιουργία ενός είδους κλίκας, που περιελάμβανε τον Gary Winogrand, τον Gary Winogrand, τον Gary Winogrand και τον (τι να κάνει άραγε;) William Egglestone, αλλά δεν έχω γνώμη επ’ αυτού. Τώρα, όμως, που ο Szarkowski μας άφησε, δεν υπάρχει λόγος να τρέχετε με το portfolio σας υπό μάλης, ως το ΜΟΜΑ. Θα πρέπει να απευθυνθείτε αλλού. Όχι, βεβαίως, πως είχε νόημα να το κάνετε όσο ζούσε. Πάντως, μπορείτε να βρείτε κάποιον αντίστοιχο εν Ελλάδι, έτσι ώστε να καλύψετε τις ανάγκες σας, ακολουθώντας το ρητό: “καλύτερα γνωστός στο χωριό, παρά ασήμαντος στην πόλη”. Ο πάτρωνάς σας,  θα μπορούσε να είναι ένας γκαλερίστας, ένας εκδότης πολιτιστικού ή lifestyle περιοδικού ή εφημερίδας, ένας θεωρητικός της τέχνης ή ακόμα και ένας απλός δάσκαλος φωτογραφίας με σημαντικές, όμως, διασυνδέσεις. Θυμηθείτε πως πρέπει να εξασκηθείτε στην λεπτή τέχνη της κολακείας ή/και των βαρυσήμαντων θεωρητικών δηλώσεων και artist statements.
Ένα άλλο παράδειγμα προς μίμηση είναι αυτό του Robert Mapplethorpe, ο οποίος χρησιμοποίησε πανέξυπνα τεχνάσματα και μπορείτε να μάθετε πολλά, σχετικά με το τι πάει στραβά με τις σύγχρονες τάσεις στην φωτογραφία, μελετώντας την πορεία του προς τη φήμη. Ο R.Mapplethorpe ήταν ένας δευτεροκλασάτος φωτογράφος στούντιο, έως ότου γνώρισε, σε μια σάουνα, τον Sam Wagstaff και άρχισε να καλλιεργεί με μέθοδο και αποφασιστικότητα, τη σχέση του μ’ αυτόν.
Θα πρέπει να βρείτε τον δικό σας πάτρωνα, ο οποίος να έχει τις διασυνδέσεις και την κατάλληλη επιρροή, ώστε να προωθήσει την καριέρα σας με τον καλύτερο τρόπο. Δυστυχώς, δεν μπορώ να σας βοηθήσω περισσότερο στο συγκεκριμένο θέμα μιας και ποτέ δεν έχω επισκεφθεί σάουνα ή, αν είχα, δεν θα το παραδεχόμουν δημόσια.
Τώρα λοιπόν, που έχετε ένα portfolio με εξαιρετικές φωτογραφίες σεξουαλικών περιπτύξεων, που ούτε οι ευελπιστούντες στην απαγωγή τους από εξωγήινα πλάσματα δεν μπορούν να φαντασθούν, τώρα που έχετε τον πάτρωνά σας και έχετε κλονίσει τους πυλώνες ηθικής του έθνους, η φήμη σας είναι, λίγο ως πολύ, εξασφαλισμένη. Από δω και πέρα, μπορείτε να εξομαλύνετε και να ραφινάρετε την περαιτέρω πορεία σας ακολουθώντας μια ή περισσότερες από τις παρακάτω στρατηγικές.
Βρείτε δουλειά στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Το σκεπτικό εδώ είναι ότι οι διευθυντές των Σχολών/Πανεπιστήμιων/Κολλεγίων είναι πάντα σε επαγρύπνηση σχετικά με πρωτοποριακά άτομα και δραστηριότητες, που το ευρύ και αδαές κοινό θεωρεί πως καταστρέφουν το μυαλό των νέων. Η πρόσληψή σας θα δώσει νέο έναυσμα στην αγανάκτηση της κοινής γνώμης και θα πυροδοτήσει εκ νέου τη φήμη σας. Επίσης, μια τέτοια θέση εργασίας αυξάνει τις πιθανότητές σας για κρατική επιχορήγηση ή χρηματοδότηση, πράγμα που με τη σειρά του, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας από τους αγανακτισμένους φορολογούμενους και πολιτικούς της άκρας δεξιάς.
Αν, όλα τα παραπάνω αποτύχουν στο να αποκτήσετε την πολυπόθητη φήμη, τότε δεν σας απομένει παρά να εγκαταλείψετε τον μάταιο τούτο κόσμο. Δεν είναι καθόλου σύμπτωση το ότι οι πιο διάσημοι φωτογράφοι δεν είναι πλέον εν ζωή. Πάντως, δεν έχει κανένα νόημα να το κάνετε, εκτός αν μπορέσετε να βεβαιωθείτε εκ των προτέρων, πως αυτός που θα ανακαλύψει τα απομεινάρια σας (τις φωτογραφίες σας, δηλαδή) θα είναι και διατεθειμένος να τις προωθήσει (με εκθέσεις, εκδόσεις, ντοκιμαντέρ), έτσι ώστε να ενισχυθεί το δικό του εισόδημα και φήμη. Μάλιστα, μπορείτε να τον βοηθήσετε φροντίζοντας να απαλλάξετε οποιονδήποτε μελλοντικό βιογράφο από όλες τις νομικές ευθύνες, καθώς επίσης παρέχοντας, ως συνοδευτικό των εικόνων σας, και το προσωπικό σας ημερολόγιο, στο οποίο πρέπει να υπογραμμίζετε την εκκεντρική ιδιοφυΐα σας και, φυσικά, τις λεπτομερείς σεξουαλικές σας περιπτύξεις με διάσημους ηθοποιούς, ασχέτως φύλου.
Ναι, ναι, ξέρω … υπάρχουν και ένας ή δύο από σας, που ενδιαφέρονται για έννοιες όπως ομορφιά, αλήθεια, αρετή, ιδανικά, πνευματικότητα και άλλες, χωρίς νόημα, λέξεις, που προκαλούν παράξενες γκριμάτσες και νευρικά τικ στους επιζητούντες τη φήμη. Η συμβουλή μου προς εσάς, αν και μετά βίας αξίζει να ξοδέψω μια ολόκληρη πρόταση σε τόσο λίγους, είναι: ζήστε τη ζωή σας! Ποτέ δεν θα γίνετε διάσημοι! Κανείς δεν θα ασχοληθεί ποτέ μαζί σας. Πάρτε το απόφαση. Είστε αποτυχημένοι!
Σαν κι εμένα …


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου